sunnuntai 24. kesäkuuta 2018

Vähemmän on enemmän - esittelyssä YO ZEN

Kaupallinen yhteistyö

Ekologisuus, laatu ja vastuullisuus. Nämä teemat kiinnostavat yhä useampaa kuluttajaa. Tämän vuoksi viime vuosina kiihtynyt droppitahti ja sen mukanaan tuomat lieveilmiöt ovat yllättävä suuntaus lastenvaatemarkkinassa.

Muistellaanpa hetki vanhoja. Vielä muutama vuosi sitten droppeja yhdeltä lastenvaateyritykseltä tuli yhdestä kahteen per sesonki. Valmistuserät olivat maltillisia ja uutuuksia ei kaikille riittänyt. Tämä sai osaltaan aikaan hypen monen merkin ympärille. "Jos en heti hanki, niin jään ilman" -ajattelu piti huolen siitä, että tuotantoeristä suosituimmat tuotteet ja kuosit myytiin jo ilmestymispäivänä loppuun. Alennusmyynnit olivat kahdesti vuodessa: kesällä ja talvella. Niistä hankittiin sitten loput kivalla alella ja siinä välissä kaikki tarpeellinen täyteen hintaan. Käytettyjen lastenvaatteiden markkina oli vilkas. Suositusta kuosista sai helposti omansa takaisin ja joskus jopa vähän enemmän. Vaatteita huollettiin ja ne käytettiin loppuun usean lapsen pitämänä.

Mikä nyt sitten on toisin? Tuotantomääriä on nostettu ja samalla myös hinnat ovat usealla merkillä nousseet merkittävästi. Kauden lopussa ilmestyy jo seuraavan kauden pre-mallisto. Sen jälkeen on vuorossa yleensä kolme droppia ja välissä vielä muutama erikoiserä. Ensimmäiset alennusmyynnit alkavat jo ennen toisen dropin ilmestymistä. Täydellä hinnalla kuluttajat eivät ole valmiita ostamaan kuin ne muutamat ihan pakolliset jutut, jotka sykäyttävät todella. Alennuksissa -20% ei ole enää mitään ja miksi olisikaan kun koko kauden tulee alekampanjoita, joista saat omasi lopulta merkittävällä alennuksella.

Käytettyjen vaatteiden markkinat ovat romahtaneet. Kun saat omasi uutena puoleen hintaan niin käytetyistä vaatteista kukaan ei ole valmis maksamaan enää mitään. Facebook -kirppikset ovat hiljentyneet. Käytettyjen lastenmerkkivaatteiden hintojen romahdus on laittanut monen varmasti miettimään kannattaako ekologisiin merkkivaatteisiin edes panostaa, kun jälleenmyyntiarvo on olematon. Monelle nimittäin jälleenmyyntiarvo on tärkeä kriteeri lastenvaatehankinnoissa ja se myös kannustaa kuluttajaa huoltamaan vaatteita.





YO ZENen design-filosofia perustuu ajattomuuteen ja kestävyyteen

Jokainen meistä on vastuussa omista kulutustottumuksistaan, mutta isossa kuvassa myös valmistajilla on tärkeä rooli siinä mihin markkina on menossa. Onneksi kaikki valmistajat eivät ole lähteneet tähän useiden droppien ja erikoiserien kilpajuoksuun mukaan. Hyvä esimerkki on kotimainen YOZEN, jonka design-filosofian peruslähtökohtana toimii ajattomuus ja kestävyys. YO ZENelta ilmestyy tällä hetkellä yksi lastenvaatemallisto vuodessa.

YO ZENella suunnitellaan tuotteet niin, että ne ilahduttavat käyttäjäänsä vuodesta ja vuodenajasta riippumatta. Erityisesti lastenvaatteiden kohdalla ajattomuus on tärkeää, jotta vaate tuntuu ajankohtaiselta läpi koko vaatekoon eikä tarvetta uusille vaatehankinnoille tule vain sesongin vaihtumisen vuoksi. YO ZENen lastenvaatteissa on yhdistelmä koot. Vaatteiden yhdistelmäkoot on suunniteltu taas kasvupyrähdyksiä silmällä pitäen. Lapsen kasvaessa mekoista tulee tunikoita ja rennon väljistä paidoista istuvampia.





Suunnittelun rinnalla tärkeässä osassa YO ZENen tuotteita ovat materiaalit ja vastuulliset tuotantotavat. Ekologisuus näkyy tuotteiden pitkässä elinkaaressa, jonka mahdollistavat laadukkaat neulokset ja lujat korumateriaalit. Esimerkiksi luomupuuvillaiset vaatteet kestävät villeimmätkin leikit ja YO ZEN merkin perustana olevat korut piristävät lukemattomia maanantaiaamuja ja juhla-asuja.

Toivottavasti yhä useampi valmistaja lähtisi viemään tuotantoaan takaisin tälle vähemmän on enemmän linjalle! Mikäli nykyiseen suuntaukseen ei saada muutosta niin tämä tulee varmasti vaikuttamaan valmistajien ja jälleenmyyjien tuottoihin merkittävästä. Puhumattakaan siitä tärkeimmästä, vaikutuksista kestävään kehitykseen! Me jokainen kuluttajina voimme vaikuttaa suuntaukseen antamalla palautetta yrityksille ja suuntaamaan omaa kulutustamme tuotteisiin, jotka kestävät aikaa. 




Mitä mieltä sinä olet nykyisestä suuntauksesta lastenvaatemarkkinassa?

-----------------------------------------------------------------

YO ZENen upeisiin tuotteisiin pääset tutustumaan heidän verkkokaupassaan. YO ZEN tarjoaa blogin lukijoille -30% tutustumistarjouksen tuotteisiinsa kesäkuun loppuun 30.06.2018 asti. Alennuksen saat koodilla midsummer. Kaikkien tarjousaikana tilanneiden kesken arvomme mielettömän paketin YO ZEN tuotteita! Yksi onnekas voittaa vapaavalintaiset: 

2 x lasten yläosa
2 x lasten alaosa
3 korua (ei YO ZEN Steel)
2 x naistenvaate

Palkinnon arvo on jopa yli 500€! Käy myös osallistumassa @ministylefinland Instagramissa 70€ arvoisen lahjakortin arvontaan YO ZENen verkkokauppaan!


1 kommentti:

  1. En ole tähään mikään sanomaan, sillä en seuraile droppeja, ostan tarpeen mukaan sitä, mikä miellyttää silmää. Yozenin filosofia on hyvä kyllä, mutta olen pettynyt siitä, että heidän tuotteissaan (kuten monien muidenkin ns eettisten tuotteissa) on mukana tuo elastaani. Se tekee kuidun kierrätyksestä mahdotonta, ja on riski ymoäristölle. Lisäksi vaate menettää muotonsa, eikä sitä saa pestä kuumassa, mikä lastenvaatteille olisi suotavaa. 3n ymmärrä, miksi on niin vaikeaa valmistaa täyspuuvilkaisia vaatteita!

    VastaaPoista